Elokuvateatteritoimintaa Kankaanpääsaliin

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kokouksessa 30. lokakuuta 2014 käsiteltiin elokuvateatteritoiminnan aloittamista Kankaanpääsalissa. Valmistelijan esityksen mukaan sali ei sovellu elokuvateatteriksi. Kuitenkin auditorion alkuperäiseen uudistussuunnitelmaan on kuulunut, että siellä tullaan näyttämään elokuvia.

Lautakunnalle annetussa selvityksessä oli jätetty muutamia seikkoja vaille huomiota, kuten mahdollisuus hakea toiminnalle Suomen elokuvasäätiön tukea. Säätiö myöntää rahaa teattereiden käyttökustannuksiin ja digitaalilaitteiden hankintoihin. Tavoitteena on luoda teatteritarjontaa myös pienille ja keskisuurille paikkakunnille.

Toinen huomionarvoinen asia on kokeneen teatteriammattilaisen tietotaito, jota selvityksessä ei ollut käytetty hyväksi. Meihin otti yhteyttä yrittäjä, joka ylläpitää Kino Hakalinnaa Pomarkussa, lisäksi hän tekee yhteistyötä Satakunnan kuntien kanssa kiertäen näyttämässä elokuvia. Hän oli sitä mieltä, että Kankaanpääsalin laitteistolla voi näyttää Blu-ray-elokuvia, mikä sopisi hyvin alkuvaiheen kokeiluksi ja vaikkapa elokuvakerhon käynnistämiseen.

Tällä hetkellä Kankaanpää on taidekaupunki ilman mahdollisuutta mennä viettämään elokuvailtaa. Odotamme kaupungilta suopeaa suhtautumista tähän jo siksikin, että nuorison elokuvallinen kulttuurikasvatus on tärkeä asia.

Ehdotamme, että elokuvateatteritoiminnan edellytykset Kankaanpääsalissa tutkitaan perusteellisesti uudelleen.

10.11.2014