Kevätkokouksen avajaispuhe

Satakunnan piirin puheenjohtaja Anssi Joutsenlahden puhe piirin kevätkokouksessa 24.4. 2016:

Hyvät puoluesisaret ja veljet! Tervetuloa kevätkokoukseemme 11.774 asukkaan Kankaanpäähän.

Kyrön ja Ikaalisten emäseurakunnista Kankaanpää itsenäistyi, kun perustettiin oma seurakunta v. 1841. 1930-luku oli kasvun aikaa, kun saatiin rautatie ja varuskunta. V.1967 tuli kauppala ja samana vuonna tämä nykyinen kaupungintalo valmistui, v. 1972 tultiin kaupungiksi.

Kankaanpää sai Safa-palkinnon v. 2000 korkealuokkaisesta ja kestävän kehityksen mukaisesta ympäristön huolehtimisesta, voi jopa sanoa ansiosta, sillä Heikki ja Kaija Sirenin suunnitteleman kaupungintalon jälkeen valmistui heidän suunnittelemansa seurakuntakeskus v. 1971, liikuntakeskus vuosina 1970-75, valtion virastokeskus v.1992 ja taidekoulu v. 1995. Lisäksi meillä on yli sata taideteosta sisältävä taidekehä kaupungin keskustassa. Viime vuonna saatiin ensimmäisenä kuntana sosiaaliministeriön myöntämä ja Hanna Mäntylän jakama palkinto hyvästä henkilöstön
hyvinvoinnista huolehtimisesta.

Kuntavaaleissa saimme 10 paikkaa, saman sai keskusta, demarit 6, kokoomus 5, vasemmistoliitto 2 sekä kd ja vihreät 1. Sitten demareista siirtyi meille valtuutettu, joten tulimme suurimmaksi 11 valtuutetun ryhmäksi, myöhemmin suurimmaksi on tullut keskusta, kun sinne siirtyi yksi kokoomuksesta ja meiltäkin sinne loikkasi yksi.

Olemme nyt olleet vajaan vuoden hallituspuolueena saatuamme vuosi sitten jatkojytkyn eikä muuta mahdollisuutta juuri ollut kuin hallitukseen meno. Näin sotien jälkeisenä kaikkein vaikeimpana aikana, jolloin valtionvelka on jo yli 100 miljardia, olemme kantamassa vastuuta ja ikäviäkin asioita joudumme päättämään senkin tähden, että jopa valtion firmat kuten Fortum ja maan menestyvin yritys Kone Oy kierrättävät verotulojansa kuuluisien veroparatiisien kautta.

Näiden paljastamiseksi vallitsee laaja yhteisymmärrys jopa EU:n tasolla, joten tuloksia on odotettavissa, ja Panaman-paljastukset pitäisi nyt ensihätään viedä loppuun asti. Juuri eilen saimme myönteisen päätöksen Portugalin verosopimuksesta, jollainen aiemmin on jo saatu Espanjan kanssa, joten Suomessa ansaitut eläkkeet verotetaan jatkossa Suomessa myös yksityispuolella eikä 2-kertaista verotusta tule.

Kirjoitettu 24.4.2016